מעצבים כמו גדולים

מזה שנתיים שתלמידי עיצוב גרפי במגמת אומנות בבית הספר התיכון דרכא באשקלון, מגיעים לדפוס בארי. כאן הם לומדים עיצוב גרפי, טיפוגרפיה, קופירייטינג, הבאה לדפוס ועוד. ובסוף השנה מציגים את התוצרים בתערוכת סיום חגיגית ומרגשת.

PHOTO-2019-06-03-16-16-52

הכל התחיל כשחגית רוס כהן, רכזת מחוז דרום בתעשיידע פנתה לדפוס בארי להשתתף בפעילות החינוכית של העמותה. תעשיידע היא עמותה לחינוך, מיסודה של התאחדות התעשיינים, שמחברת בין תעשייה ועסקים לבין החינוך בישראל.
החזון של העמותה הוא לאפשר לתלמידים לצאת מהכיתה ולהיחשף לתעשיה בעולם האמיתי. במפעלים ובעסקים הם מקבלים מפגשי העשרה והדרכה בתחום הלימודים שלהם, רוכשים ניסיון מעשי ומרחיבים את היכולות.
כשחגית סיפרה לנו על הפעילות והציע לנו "לאמץ" תלמידים שלומדים עיצוב גרפי, קפצנו על ההזדמנות לתרום מהידע שלנו לדור העתיד וללמד אותם את תורת הדפוס.

צעדים ראשונים
הפרויקט התחיל בשנה שעברה עם כיתה י"א. המפגשים נערכו בדפוס בארי בכיתת העיצוב הגרפי שבבית הספר, כשאת כל המפגשים מלווה מלי טרבלסי המורה לעיצוב גרפי. לאחר סדרת מפגשי היכרות שכללו סיור בדפוס ובמוזיאון התחלנו לצלול לעומק. התלמידים למדו על סוגי נייר, חיתוכים, סוגי קבצים, על העבודה של המעצב, החשיבות של הטקסט, איך הופכים רעיון למוצר ואיך מביאים קובץ לדפוס.
בצד המעשי, החלטנו לתת לכל הכיתה להתמודד עם אותו מוצר, כשכל תלמיד ותלמידה נדרשו לעצב אותו בצורה מקורית. והמוצר הראשון היה איך לא – המעטפית. מוצר הדגל הוותיק שלנו שביטל את הצורך במעטפה, זכה בפרסים ואפילו נרשם כפטנט.
המעטפית היא אתגר לא פשוט לעיצוב ולהבאה לדפוס. במשך כל השנה התלמידים הגישו סקיצות שהכינו בעיצוב ידני/ממוחשב פשוט, קיבלו משוב וחזרו לעבוד. בסופו של דבר כולם קיבלו אישור סופי והיו מוכנים לרדת לדפוס.
בסוף השנה המעטפיות המעוצבות הוצגו בתערוכה חגיגית בדפוס, בהשתתפות נציגים ממערכת החינוך, תעשיידע ודפוס בארי. הרמה של העבודות היתה בהחלט גבוהה ולא מעט גבות התרוממו בהפתעה ומיד הורדו בהערכה. מה שגרם לתלמידים להמון סיפוק, בעיקר אחרי העבודה הקשה. וכמו כל הורה גאה גם אנחנו שמחנו והתרגשנו מאוד.

PHOTO-2019-06-03-16-16-57

לאור ההצלחה ממשיכים לשנה השניה
השנה היו לנו כבר שתי כיתות: הכיתה הוותיקה שעכשיו היא י"ב וכיתת י"א חדשה. אחרי שהבנו את היכולות החלטנו להעלות את הרף עוד יותר ולאתגר את י"א בעיצוב רולאפ. אבל עם טוויסט. בכל רולאפ נדרש היה להעביר את המסר באינפוגרפיקה (מידע שמועבר בצורה גרפית).
חיפשנו משימה שתשתלב עם ההווי הבית ספרי. הוחלט על יום חשיפת המגמות בבית הספר.
בבית הספר דרכא באשקלון יש מספר מגמות, וכדי לאפשר לתלמידים להכיר את כל המגמות, מתקיים מפגש חשיפה שבו כל מגמה מציגה את עצמה.
בשיתוף פעולה עם בית הספר כל תלמיד קיבל מגמה אחרת לה היה צריך לעצב רולאפ אינפוגרפי. לצורך העבודה התלמידים חקרו את תכני המגמה, למדו כתיבה, התנסו בבחירה וטיפול בתמונות, העמדה גרפית, לוגו (סמליל) וסלוגן (סיסמה) למגמה.

ובחזרה לי"ב. את הכיתה הוותיקה לקחנו השנה למסלול יותר מקצועי. התחלנו במפגש ראשון בדפוס בו העמקנו בנושא טיפוגרפיה: איך מעצבים טקסט, איך בוחרים את הפונט הנכון, את גודל האותיות, את אורך השורה, את הרווח בין השורות וכו'.
הכניסה לנושא היתה דרך הרצאה מרתקת של יגאל זורע, מעצב מקצועי, ותיק ומוערך, שהגיע אליהם במיוחד. יגאל מומחה בטיפוגרפיה ואפילו עיצב את הפונט "זורע". אחרי ההסבר המאלף מה זו טיפוגרפיה ומה החשיבות שלה עברנו לתכל'ס. סדנה מעשית של התנסות כיפית ומעשירה בפונטים.
לנושא העבודות נבחר "עצמאי בשטח". התלמידים נדרשו לבטא מה זה אומר עבורם, לחקור ולהמציא מוצרים גרפיים בתחום. זה כבר היה פרויקט לבגרות והיה להם חשוב מאוד להצליח והמוטיבציה היתה בשמים.

5d634595-1ebb-4559-9736-07f6cdf7524e

דפוס של שיתוף פעולה
אנחנו מאוד שמחים שהצטרפנו לתוכנית. מהמפגש הראשון האמנו ביכולות של התלמידים, ואפשר היה ממש לראות איך החשיפה לדפוס בארי ולחומרים מקצועיים תורמת לתלמידים, והם משתפרים ממפגש למפגש.
להצלחת הפרויקט שותפות: מלי טרבלסי-ממו, מורה לעיצוב גרפי בביה״ס דרכא, ורד אלמוג, מורה לעיצוב במגמת אמנות. דליה רחמים, מנהלת ביה"ס דרכא אשקלון. חגית כהן, רכזת מחוז דרום בתעשיידע ודנה צוער, מנהלת מחוז דרום בתעשיידע.

 מחלקת סטודיו
דפוס בארי

אודות צוות דפוס בארי

מערכת התוכן של בארי blog
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, מעורבות חברתית, עם התגים , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s