סיכום תקופה: הלוגואים של דפוס בארי מ-1950 עד 2017

יגאל זורע, המעצב הגרפי הראשי של דפוס בארי, פרש בימים אלה לגמלאות. לסכם תקופת עבודה של כמעט 50 שנה זה יכול לצאת קצת ארוך, לכן הוא בחר להתמקד בשינויים שעבר הדפוס דרך התבוננות באבולוציה של לוגו המפעל. רשות הדיבור ליגאל:

הגעתי לדפוס לראשונה כנער (כידוע, בקיבוץ של פעם גם הילדים ״שובצו״ לענפים וכך למדו את ערכי העבודה) ועבדתי, בין היתר, במחלקת איסוף הניירות ובסדריה. במחלקה זו למדתי לסדר שורות אותיות עופרת עם קווי נחושת וליצור טבלאות, טפסים וספרים. משימה נוספת ומאתגרת הייתה לצקת בתנור ההתכה את מטילי העופרת הכבדים עבור מכונת סידור שורות האותיות.

1950: לוגו חסכוני ברוח הזמן
לוגו דפוס בארי באותה תקופה נבנה מאותיות עופרת של הגופן ״חיים״, כשהאות ד׳ הפותחת הורכבה מקווי נחושת עבים, והקו העליון שלה נמתח מעל כל שאר האותיות. זה היה פתרון פשוט שלא חייב הזמנת גלופה מיוחדת לכל גודל נדרש וחסך הרבה הוצאות. שלט עם הלוגו הוצב על בניין הדפוס, אותו בנין שמשמש עד היום כאולם המרכזי בקומפלקס מבני המפעל.

בתמונה: תנור התכת העופרת ניצב ליד דלת הכניסה הראשית של מבנה המפעל הישן. כיום מכונת סידור האותיות והתנור מוצגים בגלריית המבקרים בדפוס

הייתי נער, וכדרכם של בני משק בימים ההם, העדפתי את הטרקטור בפרדס על פני מכונות ההדפסה הסטטיות בדפוס. גם אחרי השירות הצבאי בחרתי לחזור אל המלגזה של טרקטור ה״פורד״ הישן ולהעמיס מכלי תפוזים. כך עד שמנהל הדפוס קרא לי וסיפר על מכונות האופסט החדשות שהגיעו לדפוס, ועל הקמת מחלקה מיוחדת (!) שתכין לוחות אלומיניום (!!) עבור מכונות ההדפסה החדשניות (!!!)

1973: הלוגו הראשון שלי
כך חזרתי לדפוס ולקחתי חלק בהקמת מחלקת הגרפיקה, שאז עוד נקראה ״צילומונטז׳״ (הלחם של המילים ״צילום״ – הטכנולוגיה החדשה דאז להכנת אותיות ותמונות להדפסה, ו״מונטז׳״ – שיטת חיבור האלמנטים השונים לפילם המוקרן על גבי לוח הדפסה).
אז גם התבקשתי לשדרג את הלוגו של המפעל. בעזרת מחוגות וסרגלי עקומות שרטטתי לוגו גיאומטרי שמייצג שילוב של גליל הדפסה וגיליון נייר, שיוצרים ביחד אות ב׳ ייחודית. גם את הלוגוטייפ (אופן כתיבת שם החברה) שרטטתי במחוגה. הלוגו החדש הזה הודפס על טפסים ומעטפות רשמיים של הדפוס וניתלה בשלט גדול על קיר המשרדים, ששכנו באותם שנים במבנה בטונדה שהוצמד למבנה המפעל הראשי.

לוגו גיאומטרי שצוייר בעזרת מחוגה וסרגל על מבנה המשרדים הראשון

 

1980: לוגו סכמטי בעיצוב בצלאלי
הדפוס המשיך להתפתח ולהתרחב. מהדפסת טפסים וספרים עברנו להדפסת שיקים ועבודות אחרות עבור החברות הגדולות במשק, ואילו אני יצאתי ללמוד עיצוב גרפי ב״בצלאל״. שם, כחלק מאחד הפרויקטים, עיצבתי את הניירת ומעטפות העבודה של המפעל, וגם את הלוגו הבא של דפוס בארי. את סמל הגליל עם דף הנייר עיצבתי הפעם בצורה פשוטה יותר, משני חלקים בלבד: עיגול ומעליו צורה של נייר מתגלגל. עבור שם החברה בחרתי בגופן המודרני ״נרקיס בלוק״ (גופן בן יותר מ-60 שנה, שהיום זוכה לרטרו, ויישאר איתנו כאחד הפונטים הקלאסיים בעברית המודרנית).

מינימליזם: עיגול ומעליו צורה של נייר מתגלגל על שלט פח בחזית מבנה המשרדים החד-קומתי

אחר כך הגיע עידן הדפוס הממוחשב. תחילה נכנסו מחשבים למדפסות השיקים החדשניות, שסייעו לדפוס בארי להעביר את המטבע הישראלי מלירה לשקל (ישן!) ואחר כך גם לגרפיקה, עם המקינטוש!
זה היה מהפך אדיר ששינה את כל ענף הגרפיקה – בעולם, בישראל וגם בדפוס הראשון בנגב. היינו מחלוצי המאמצים של הטכנולוגיה החדשנית. אחרי ימי העופרת שאפיינו את טכנולוגיית הבלט, ואחרי ימי הצילומונטז׳, עם הפילמים והברומיידים ומיכלי חומרי הפיתוח הריחניים – פתאום בלחיצת מקש אפשר היה להקליד כל גופן שרוצים, לשרטט קווים בכל עובי וצורה ואפילו לצייר ולהוסיף תמונות! המהפכה הזו התרחשה בשנות השמונים של המאה הקודמת וכמובן שמהפך כזה חייב גם עדכון של הלוגו.

דו-לשוניות ברוח הזמן על מבנה המשרדים הדו-קומתי

2000: לוגו חדשני דו-לשוני
הפעם בחרתי להפוך את האות ב׳ הראשונה בשם "בארי", לצורה שתרמז גם על האות B הלועזית.
את שם המפעל סידרתי בפונט אורון החדשני באותם ימים. הפונט הזה, שעיצב אשר אורון, היה הגופן הראשון בעברית שעוצב בצורה שתתאים לאות אנגלית Univers שעיצב אדריאן פרוטיגר השוויצרי.
המציאות חייבה זאת, כי בשלב הזה כבר הדפסנו עבודות דו-לשוניות ובינלאומיות רבות – כמו רישיון הנהיגה, ועבודות וטפסים שונים לייצוא.
הלוגו החדש והמעודכן הוצב על בניין המשרדים הרב-קומתי החדש, שנחנך בתחילת המאה ה-21 והוא מתנוסס בראשו מאז ועד היום.

לוגו מתנוסס בראש המגדל עד עצם היום הזה. רק העצים גדלו קצת מאז התקנת הלוגו

זה היה הלוגו האחרון שעיצבתי לדפוס בארי. היום, אחרי 47 שנות עבודה במחלקת הגרפיקה, פרשתי מעבודה שוטפת. בעתיד אני מניח שיעוצב לוגו חדש, שיתאים ליעדים אליהם שואף להגיע המפעל, שמתחדש ומתעדכן עם שינויי הזמנים. מגוטנברג ועד לצוקרברג – בדפוס בארי ממשיכים קדימה.

תודה גדולה ליגאל, אנו בדפוס בארי נהנינו במשך שנים רבות מהיצירתיות הבלתי נדלית שלך, ומתרומתך המשמעותית להתפתחות המרשימה של הדפוס. תודה מיוחדת על הלוגואים שעיצבת, בכל דור ודור.

סידרת הלוגואים של דפוס בארי מוצגת בארבעה לוחות שעוצבו במיוחד לגלריית המבקרים – ומשקפת את הטכנולוגיות העיקריות שעבר הדפוס לאורך ההיסטוריה

אודות יגאל זורע

מעצב גרפי בדפוס בארי. עשה את כל הדרך מסידור ויציקת אותיות עופרת, דרך הרפידוגרף ועד המקינטוש והאינטרנט. עבר בדרך בפרדס ובבצלאל. זוכר (פחות או יותר) איך התחלנו, איך המשכנו ומה עוד צפוי. אוהב אותיות עבריות, צבעי דפוס שונים וקיפודים.
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, מורשת ונוסטלגיה, מכונת הזמן, עיצוב גרפי, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s