סוף עידן ה-VariColor – שלום למדפסת הצבע המהירה בעולם

מה קורה למהפכות אחרי שהן הפכו למציאות קיימת? התשובה: הן מפנות מקום למהפכות הבאות. כך קרה גם ל-VariColor, מדפסת הצבע הדיגיטלית פורצת הדרך משנות ה-2000, שבימים אלה סיימה את דרכה בדפוס בארי. סיפור מעורר השראה על אדם ומכונה

רבותי, ההיסטוריה מתקצרת. בין דור אחד למשנהו כבר מזמן לא עוברות 25 שנים. זהו סיפורה של מדפסת שנולדה בשלהי שנות ה-90 בארה"ב, גדלה והדפיסה מיליוני ק"מ נייר רציף בדפוס בארי בראשית שנות ה-2000, והלכה לעולמה החודש בשיבה טובה, והיא בת 16 שנים בלבד.

קיצור תולדות המהפכה

נחזור אל תחילת המילניום. בשנת 2000, אחרי 4 שנים של התמחות בדפוס דיגיטלי באמצעות מדפסת צבע איכותית אך איטית של Xeikon, נדרש דפוס בארי להגביר את הקצב, כדי לספק את הביקוש. באותם ימים עבדו ב-SDP, חברת בת של סאיטקס, על פיתוח מדפסת צבע חדשה, מהירה וחזקה. לאנשי דפוס בארי לא היה זמן לחכות שהפיתוח יושלם והם הציעו ל-SDP להסב את המדפסת הזו, שתוכננה להדפיס ב-2 צבעים בלבד, לעבודה בצבע מלא – "הדפסת פרוצס" בלשון מקצועית. SDP היו סקפטיים, אבל החוצפה הישראלית-קיבוצניקית ניצחה. לאחר כמה היסוסים ודחיות הם הסכימו שאנשי בארי יבואו למפעל המדפסות בדייטון אוהיו, ונתנו להם מדפסת לשבוע של ניסיונות. בבחינת "נראה כבר מה ייצא לכם… נשמח לאכול את כובענו".

לאחר ימים ספורים, הצוות מבארי (גיורא עוז, המנכ"ל דאז, ביחד עם המתכנת עומר רפופורט והמעצב הגרפי יגאל זורע) הצליח להוציא מהמדפסת הדפסות צבע, באיכות ובמהירות שהדהימה אפילו את אנשי SDP. בהמשך, הותקנה המדפסת הזו במפעל בבארי שבישראל, ונחנכה ב-3.5.2000 בטקסט חגיגי במעמד נשיא סאיטקס העולמית, שר התקשורת, מנהלי הדפוס, העובדים וכל חברי הקיבוץ.

Beeri_Varicolor_2000

Varicolor_2000 2000 VC חנוכת

צעד גדול לעולם הדפוס הדיגיטלי

בתוך זמן קצר שינתה מדפסת הצבע החדשה את שוק ההדפסה הדיגיטלית בכמויות גדולות בארץ, ואפשר לומר שהיא השפיעה על שינוי כיוון הפיתוח הדיגיטלי בעולם כולו. דפוס בארי מיתג אותה בשם הייחודי VariColor, קיצור של Variable Color, כי לראשונה התאפשרה הדפסת נתונים אישיים משתנים מדף לדף בצבע מלא, במהירות גבוהה יותר מכל מדפסת דיגיטלית אחרת שהייתה קיימת אז. בפי העובדים בדפוס היא נקראה בשם החיבה המקוצר "VC", וי-סי. בעקבות המדפסת הראשונה הותקנו בבארי עוד 3 כמותה, והן עבדו ב-3 משמרות מלאות במשך יותר מעשור, עד שקם דור מדפסות חדש. ב-2012 רכש דפוס בארי מדפסת HP משוכללת ומהירה שזכתה לכינוי PHD (עבור Print High Definition), ומוציאה הדפסות איכותיות עוד יותר.

Varicolor_The_End_2016  PHD Beeri2013

הנה כך חולפת תהילת עולם. לאחר תקופת שירות לא ארוכה אך רבת עלילות, מדפסת ה-VariColor האחרונה סיימה את שירותה, ובחודש אפריל 2016 היא הוצאה מאולם הייצור ללא שום טקס מיוחד. "אז ברמן את צינור הדלק אט סגר, האש כבתה לאט והקיטור גם כן נגמר… וצ'יף צ'יף צ'ף, הקטר כבר לא נשף, ותיק תיק תק, הגלגל לא דפק, ואז פס אחד לשני לחש: המלך מת, יחי המלך החדש!…"

Varicolor_2016

זו היתה "מורשת הקרב" של המדפסת החלוצית רבת הפעלים, שהתחילה כרעיון תיאורטי מקורי, ובהמשך הצעידה את עולם הדפוס הדיגיטלי – המקומי, הארצי והעולמי – צעד גדול קדימה. היי שלום, וי-סי, המכונה המיתולוגית! ותודה גדולה לאנשים היצירתיים והנחושים שעשו אותה.

___________
לכל טורי "מכונת הזמן"

אודות צוות דפוס בארי

מערכת התוכן של בארי blog
פוסט זה פורסם בקטגוריה מורשת ונוסטלגיה, מכונת הזמן, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

3 תגובות על סוף עידן ה-VariColor – שלום למדפסת הצבע המהירה בעולם

  1. חיה הגיב:

    וואהו כאילו קרה אתמול . תודה לך VC על התרומה להדפסות שלנו . ברוכה הבאה PHD .

    אהבתי

כתיבת תגובה