עופרת יצוקה: איך הכל התחיל

מכונת הזמן

לפעמים זה נראה מוזר ולא ממש מתחבר לאולמות הייצור הדיגיטליים של דפוס בארי, אבל העובדה היא שהמפעל המודרני של היום התחיל – ממש כמו יוהן גוטנברג ממציא הדפוס מהמאה ה-15 – עם קומץ אותיות עופרת ומכונת הדפסה בטכנולוגיית דפוס בֶּלֶט, שלא הייתה שונה בהרבה מזו של גוטנברג.

אותיות בלט

לאנשי הדור הדיגיטלי ומשתמשי האינטרנט והסמארטפונים של היום קשה אולי להאמין שהכל התחיל בכמה ארגזי אותיות עופרת שנקנו במחיר מציאה ומכונה פשוטה אחת, שידעה להדפיס לאט ובטוח. מייסדי קיבוץ בארי היו חלוצים שחשבו שזה יכול להיות רעיון מעניין להקים מפעל דפוס בנגב, וזה בדיוק מה שהם עשו ב-1950, רגע אחרי שנגמרה מלחמת העצמאות.

וכך פעל הדפוס הראשון בנגב בימיו הראשונים: הסַדָּר היה אוסף על שולחן הסדריה את אותיות העופרת שהוצאו מתוך המגירות שבארון. לאט ובסבלנות הוא צירף אות לאות ומילה למילה, על גבי מכשיר ידני שנקרא משׂורה. קווי הטבלאות שהיו עשויים נחושת צורפו אל הסדר עם רווחים, שגם הם היו עשויים מתכת. אם היה צורך בסמל או איור, היו מזמינים עבורם גלופות מיוחדות עשויות אבץ.

את כל הסְדָר הכבד ועתיר המתכות הזה היו מהדקים במפתחות מיוחדים וממקמים במכונת ההדפסה, שהדפיסה בצבע אחד ובקצב של פעם, דף אחרי דף.

סדריה של פעם דפוס בלט

לימים נרכשה מכונת סידור אותיות – האינטרטייפ. היא התיכה מטילי עופרת כבדים בתוך דוד מיוחד ומהם יצקה שורות שלמות של טקסט בכמה סוגי אותיות (שהיום קוראים להם פונטים. למשל פרנק-ריהל, ואפילו דויד, שעבר אחר-כך לכל מחשב עם ווינדוס). שורות המתכת שימשו לסידור טפסים, חוברות וספרים (בעיקר של הוצאת הקיבוץ המאוחד). כשהסתיימה ההדפסה נשפכו כל שורות העופרת אל תנור גדול שהתיך אותם שוב למטילי עופרת, מהם סודרו מחדש שורות נוספות של טקסט, וחוזר חלילה.

סידור מכונה מטילי עופרת

אותיות עץ בלט

טכנולוגיית דפוס הבֶּלֶט ששימשה את האנושות מאז המצאת הדפוס, הוחלפה לאחר כמה מאות שנים בטכנולוגיית דפוס האוֹפְסֶט, ומאז הכל נהיה קל ומהיר יותר. כמה מאותיות התבליט האלה, בעיקר אותיות עץ גדולות ששימשו להדפסת פלקטים ומודעות, וגם מגירות האותיות המיוחדות עם כל המחיצות שבתוכן – הפכו כיום לפריטי וינטאז' מבוקשים על ידי אנשים שיודעים להעריך היסטוריה ואצל חובבי קישוטים אופנתיים.

בדפוס בארי אותיות הבלט מקבלות את הכבוד המגיע להן כשהן כלולות בתצוגת המורשת בגלריית המבקרים שלנו. כך יכולים אורחינו לקבל המחשה איך המפעל הצנוע, שהתחיל מקומץ אותיות עופרת וכמה אנשים עם חזון – התפתח למפעל החדשני והמתקדם שהוא כיום.

עוד על דפוס הבלט שהיה פעם: הובא לדפוס: מסע לעולם שאיננו עוד

___________
לכל טורי "מכונת הזמן"

אודות יגאל זורע

מעצב גרפי בדפוס בארי. עשה את כל הדרך מסידור ויציקת אותיות עופרת, דרך הרפידוגרף ועד המקינטוש והאינטרנט. עבר בדרך בפרדס ובבצלאל. זוכר (פחות או יותר) איך התחלנו, איך המשכנו ומה עוד צפוי. אוהב אותיות עבריות, צבעי דפוס שונים וקיפודים.
פוסט זה פורסם בקטגוריה מורשת ונוסטלגיה, מכונת הזמן, עם התגים , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s