דפוס נגיש – כל מה שצריך לדעת על התקנות החדשות לנגישות המידע

בתחילת שנת 2016 יכנסו לתוקפן תקנות הנגשת המידע לבעלי מוגבלויות. כשמדובר ב"דפוס נגיש", זה אומר שהפקות הדפוס שלכם יצטרכו לעבור שינוי, כך שיתאימו לבעלי מוגבלויות. האם שמעתם על כך? ויותר קריטי, האם אתם כבר ערוכים לזה? קראו הלאה ותבינו מה לעשות

דפוס נגיש

תקנות הנגישות מחייבות בחוק גופים עסקיים וציבוריים להנגיש את המידע שהם מציגים לכל מי שנזקק לו, כולל לבעלי מוגבלות. מכאן ברור שהפקות הדפוס שלכם – חשבוניות, טפסים, עלונים, הודעות אישיות, ובעצם כל מה שאתם מפרסמים – יצטרכו לעבור שינוי, כדי שיתאימו להנחיות החדשות. במאמר זה נעזור לכם לעזור לבעלי המוגבלויות שבינינו, כך שגם להם תהיה גישה שוויונית למידע

תקנות ה"דפוס הנגיש" (מושג שיוסבר בהמשך) הן חלק מקובץ תקנות מקיף ומפורט שפרסם משרד המשפטים, שעוסק בהתאמת הנגישות לשירותים מגוונים, ובכללם גם הנגשת מידע. מדובר בכל מידע, כולל זה שמוצג באמצעי התקשורת, באתרי אינטרנט ובדברי דפוס.

את התקנות המלאות תוכלו לקרוא בקישור זה: תקנות לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמת נגישות לשירות) התשע"ג – 2013. אין לכם זמן לקרוא עכשיו 68 עמודים שמנוסחים בלשון משפטית מסובכת? זה בסדר. תיכף נסביר כאן בקיצור ולעניין את כל מה שאתם צריכים לדעת באופן מידי.

נגישות מהי?

לפני הכל, בואו ניזכר מה אומר המושג "נגישות". נגישות מוגדרת כהתאמת מערכת לשימושם של אנשים רבים ככל האפשר, לרבות אנשים עם לקויות. זה יכול להיות נגישות למערכת פיזית כמו בניינים ותחבורה, או נגישות למערכות מידע כמו ספרים ומחשבים. לדוגמה: התאמת ספריה לשימוש כבדי-ראייה מהווה שיפור בנגישות שלה.

בישראל חוקק בשנת 1998 "חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות". ב-2005 הוסיפו לו התייחסות לנגישות, המוגדרת בו כ"אפשרות הגעה למקום, …קבלת מידע הניתן או מופק במסגרת מקום או שירות, …והכול באופן שוויוני, מכובד, עצמאי ובטיחותי." בהחלט עניין חשוב לכל אדם באשר הוא אדם!

ב-2013 תוקנו תקנות נוספות, חלקן כבר נכנסו לתוקף וחלקן ייכנסו לתוקף ב-2016. תקנות אלה עוסקות כאמור בהנגשת כל שירות שניתן ע"י גוף ציבורי או עסק מסחרי, וחלק מהן דן בהנגשה של מידע.

כיצד מנגישים מידע?

מידע יכול להיות מונגש בדרכים שונות, תוך התחשבות בסוג המוגבלות של האדם, באמצעים הטכנולוגיים העומדים לרשותו, והכל בכפוף להוראות התקנות. מוגבלי הראייה יקבלו מענה בדרכים שונות, כמו "דפוס נגיש", קובץ קול (כגון MP3), קובץ דיגיטלי שניתן להקראה באמצעות תוכנת הקראה, שימוש בכתב ברייל ועוד. התקנות מפרטות את הנהלים ליישום כל אחד מהאמצעים האלה.

זכרו! החלת התקנות לנושא "דפוס נגיש" תבוצע לא יאוחר מיום 1 בינואר 2016. לכן ברור שכולנו צריכים להיערך לכך כבר עכשיו.

מעשית, מה זה אומר "דפוס נגיש"?

התקנות מגדירות "דפוס נגיש" כהדפסה אשר מתקיימים בה כל אלה:

  • האותיות הן אותיות דפוס.
  • הגופן (פונט) מסוג פשוט (כגון אריאל), מעובה (בולד), וגודלו בין 16 לבין 22 נקודות.
  • בטופס שמקבל השירות נדרש להוסיף בו מידע, מצוי רווח הולם להוספת המידע כאמור.
  • הנייר אינו מבריק ואין בו קישוטי רקע.
  • ככל שניתן, גוון האותיות והספרות יהיה נוגד את הרקע באופן המאפשר לקרוא אותן בבירור.

נשמע מאתגר למדי. ואיך אפשר ליישם את זה?

כדי שניתן יהיה לבצע את ההנחיות האלה באופן מלא, נדרש כי השליטה בעריכת הטקסט להדפסה תאפשר את:

  • בחירת גודל וסוג הפונט הנדרשים.
  • עריכת הטקסט באופן שיאפשר את הדפסתו עם ההנחיות הנדרשות לגבי הפונטים, על גבי נייר בגודל המבוקש, וככל שזה ניתן לביצוע – גם בעלות המתוכננת.

ברוב ההודעות הבנקאיות, מצב כזה כמעט ואינו ניתן לביצוע מלא בעלות מתקבלת על הדעת. לכן, מוסדות שונים נקטו במספר "פשרות", שמאפשרות לבצע את המשימה באופן קרוב ככל האפשר לנדרש, ובהתאם לתהליך הפקת ההודעות המקובל אצלם.

מה תכל'ס צריך לעשות?

בדפוס בארי למדנו היטב את ההנחיות שבתקנות החדשות, ומבעוד מועד. בשבילנו גם ה"אותיות הקטנות" שבקובץ ההנחיות הן כבר נגישות, ברורות ומוכרות לנו עד רמת הפסיק הבודד. ישבנו וחשבנו, תכננו והתקנו, ועתה אנו מציעים מספר דרכים מעשיות שנותנות מענה לדרישות ה"דפוס הנגיש", בהתאם לצרכים הייחודיים של כל לקוח.

כדי שגם הפקות הדפוס שלכם יתאימו לתקנות הנגישות החדשות שייכנסו לתוקף ב-1.1.2016 – פנו אלינו עוד היום, וביחד נגבש את הפתרון האופטימלי הייחודי שיתאים לכם. כך נהיה כולנו ערוכים בזמן, נעמוד בתקנות שנקבעו בחוק, ונערך לעידן שבו המידע שלנו צריך (וגם יכול!) להיות נגיש לכל אחד, כולל לבעלי המוגבלויות.

הרימו עכשיו טלפון לאיש הקשר שלכם בדפוס בארי, ושמעו עוד על אופציות ה"דפוס הנגיש" העומדות בפניכם.

חושבים שהמידע הזה עשוי להועיל גם לחברים ולקולגות שלכם? שתפו את המאמר, כדי שגם הם ייערכו בהתאם, כל אחד בתחומו.

אודות אלון כסלו

מנהל פרויקטים בצוות השיווק. החל את דרכו בדפוס בארי בשנת 1986 ובתור all-around player כבר הספיק למלא בו תפקידים רבים ומגוונים. אלון הוא אב ל-5 ילדים וסב ל-5 נכדים (בינתיים), בזמנו הפנוי אוהב לעסוק בגננות ובאומנות וחובב טבע שמכיר את אזורנו כאת כף ידו.
פוסט זה פורסם בקטגוריה דפוס, רגולציה, עם התגים , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s